okt
17

Egy katona, név szerint Richard Midaleton, egy ünnepnapon bajtársaival istentiszteletre ment. Mikor a templomba értek, elővett a zsebéből egy pakli kártyát, és azt tette maga elé, éppoly áhítattal, mintha az imádságos könyv volna. Az egész gyülekezet megbotránkozott Richard viselkedésén, legfőképpen az őrmestere, aki nyomban rá is parancsolt, hogy sietve tegye vissza a kártyát a zsebébe.

Richard ügyet sem vetve a gyülekezet morajlására és az őrmester figyelmeztetésére, egyetlen szóval sem válaszolt; a kártyát elől hagyta, és odaadóan, gondolataiba mélyedve nézett maga elé.

A mise után az őrmester ráparancsolt, hogy kövesse őt az ezredeshez, ahol beszámolt Richard viselkedéséről.

- Te szerencsétlen! - mondta neki az ezredes – szigorú büntetés vár rád hitetlenségedért, és a botrányért, amit okoztál. Hogy vetemedhettél ilyesmire?
- Jó okom van rá.
- Magyarázd hát meg!
- Szegény ördög vagyok, mindössze öt sou a napi fizetségem; Következésképpen nem tudok magamnak sem Bibliát, sem imakönyvet vásárolni. De kinek is ártok azzal, hogy kártyáimból imádkozom, és nem egy darab papírról, vagy könyvből, melynek díszes kötése még a tartalomnál is jobban felkölti a figyelmet? Ami engem illet, ragaszkodom a kártyáimhoz; ha ászt húzok, az Új Testamentum első fejezetét látom benne, és a tudományokat és a művészeteket, az alábbiak szerint:
1. Az ász felidézi nekem az egyetlen Istent, Ég és Föld teremtőjét; minden létező dolog legfőbb urát,
2. a világ teremtésének első napját, mikor az Úr létre hívta a világosságot.
3. Noé egy évvel később a vízözön után jött ki a bárkából.
4. Az első Szentlélek ihlette könyv a Biblia.
5. Az ász még emlékeztet engem a héberek híres és példa nélkül álló világuralmára, mely egyszerre volt köztársaság és királyság, s melyet közvetlenül az Isten fennhatósága alatt álló bírák irányítottak.
6. Egy személy van jelen Jézus Krisztusban.
7. Jelenti számomra a római katolikus Egyházat, melynek egyetlen szellemi vezetője van.
8. Az Ó- és az Új Testamentum summázatát, mely számomra abban áll, hogy egyetlen egyetemes vallás létezik, mely civilizálttá teszi a népeket, igazságossá az uralkodókat, hűségessé az alattvalókat, feddhetetlenné a bírákat, engedelmessé az alacsonyrendűeket, jóhiszeművé az emberi kapcsolatokat; őrzi a házasság egységét, a családi békét; végül igazságosságot és emberséget hirdet mindenki iránt.
9. A hitetlenségből, ezredesem, igen, a hitetlenségből fakadnak mindeme erényekkel ellentétes bűnök. De a hitetlenség nem az én kártyáim közt rejtőzik, ahogy azok a helybéli jóemberek gondolják, akik istenkáromlásnak tartják, ha kártyát viszek a templomba az ő rózsafüzérük vagy vaskos imádságos könyvük helyett.

Az ezredes elnevette magát, Richard pedig folytatta elbeszélését a kettessel.
 

A kettes

1. A Teremtés második napját jelenti nekem, mikor Isten megteremtette a felső boltozatot, melyet égnek nevezett el,
2. és az Ó- és Újtestamentumot.
3. Ha a kettesekre gondolok, szívem összeszorul, és feldobog: testem mozdulatlan, de lelkem a magasba szárnyal, átszeli a mindenséget és régmúlt évszázadokon halad át: az Ő alkotása vagyok tehát; Isten a saját képére teremtett engem.
4. A kártyákkal mérem a mindenséget is. A kettes a két pólust, az északi és déli sarkot jelenti nekem, éppúgy, ahogy a kártya két színe a kétféle éghajlatot.
5. A piros ragyogó, kellemes időt jelent.
6. A fekete jelenti a sötétséget és a szomorúságot. Ahogy a két pólus szemben áll egymással ellentétes nappalokat és éjszakákat az egymással szemben álló földrészeken;
7. Jelenti a két napfordulót és a két napéjegyenlőséget.
8. A templom boltozatára pillantva, a kártyával a kezemben a két színről az jut az eszembe, hogy az ég két részre oszlik, az égboltra, ahol a Nap, a bolygók és a csillagok ragyognak, és a magasságos mennyre, mely oly hatalmas, hogy érzékeink és képzeletünk fel nem foghatják a határait. Ezt a rémisztő hatalmasságot hívják a fenséges Isten trónjának.
9. A kettes nekem a történelem általánosan ismert felosztását jelenti.
10. Kétféle történelem ismeretes: a szent és a profán történelem.
11. Kétféle művészetet ismerünk: a szabad művészeteket és a kézművességet.
12. Kétféle fogyatkozást különböztetünk meg, nap- és holdfogyatkozást.

A hármas

1. Jelenti számomra az Istenben lakozó három személyt: az Atyát, a Fiút, és a Szentlelket.
2. A harmadik napon Isten elválasztotta a vizet és a földet, és kijelölte a folyók és a tengerek medreit.
3. A hármas felidézi nekem Ádám három fiát, Káint, Ábelt és Séth-et.
4. A három halálos nyílvessző, mely eleink szívébe fúródva a vesztüket okozták: az érzékiség, a kíváncsiság és az elbizakodottság.
5. Jelenti még a három jócselekedetet: az imádkozást, a böjtöt és az alamizsnaosztást.
6. Az ember három nagy szerencsétlenségét: a bűnt, az öregséget és a halált.
7. A lélek három képességét: az emlékezést, a felfogóképességet és az akaratot.
8. Háromféle teológia ismeretes: pozitív, morális és skolasztikus.
9. Az igazságszolgáltatás három ága: a népek joga, a természetjog és a magánjog.
10. A geometria három fajtája: a lineametria, vagy a vonalakkal való mérés művészete, a planimetria, vagy a sík felületek mérése, és a tömörmértan, vagy a szilárd testek mérése.
11. Az építészet három ágazata: a polgári, a katonai és a hajózási.
12. Végül, maga a hármas szám megtanít felismerni a háromféle ciklust: a napciklust, a holdciklust és az indictiós évet.

A négyes

1. A negyedik napon Isten megteremtette a Napot és a Holdat, melyek pályái meghatározzák az éveket, a hónapokat és napokat.
2. A megdicsőült test négy adománya: a tisztaság, az élénkség, a finomság, a szenvtelenség.
3. Ha a négyest látom, eszembe jut az ember négy végső dolga: a halál, az ítélet, a pokol és a Paradicsom.
4. Emlékeztet még a négy elektorra,
5. és a négy évszakra.
6. A kőr számomra a tavaszt ábrázolja, amely örömet ébreszt az emberi szívben.
7. A káró jelenti a nyarat, körvonalai a végtelen mezőket idézik fel nekem, ahol a földműves fáradozik, hogy betakarítsa a termést.
8. A treff levél formája az őszt juttatja eszembe, mikor megtöltik a magtárakat.
9. A pikk a télről mesél, mikor a hideg úgy ösztökéli az érzékeinket, akár egy lándzsa. Emlékeztet még a vadász dárdájára, aki zsákmányát űzi a havas halmokon át.
10. A kártyák jelentései magukban foglalják a liturgiát, és a földrajzot is; jelentik a négy fő szélirányt, az északit, a délit, a keletit és nyugatit.
11. A négy földrész: Európa, Ázsia, Afrika és Amerika.
12. Nekem a kártyák helyettesítik a könyvtárat, s belőlük nyerek képet a tudományokról és a művészetekről.
13. A négyes a filozófia négy ágáról beszél nekem, ezek pedig a logika, a morál, a fizika és a metafizika.
14. A négy elem: a föld, a víz, a levegő és a tűz.
15. A négy fő számítási művelet: az összeadás, a kivonás, a szorzás és az osztás.
16. Végül a négy nagy, első egyetemes királyságot juttatja eszembe: az asszírokét, mely híres volt gazdaságáról és hatalmáról, és melyet Ninus alapított a 2,046-ik világévben, Asszúrbanipál által ért véget Kr.e. 748-ban; 1300 évig állt fenn.
17. A perzsa királyságot, melyet Kürosz alapított, Kr.e. 560-ban. Megrendült, eltöröltetett és megújíttatott Kambüszész után; Nagy Sándor beolvasztotta a Makedón királyságba Kr.e. 324-ben; 238 évig állt fenn.
18. A Romulus által alapított Rómát, amely a város alapításától számítva 1160 évig állt fenn, míg végül Alarik, a gótok királya el nem foglalta.

Az ötös

1. Az ötödik napon Isten megteremtette a halakat és a madarakat.
2. Számomra az ötös a Pentateuchust, vagy Mózes öt könyvét jelenti; ezek pedig a Teremtés könyve, a Kivonulás könyve, a Leviták könyve, a Számok könyve és a Deuteronomium.
3. Ötöt számlálok a nagy prófétákból, akiket Isten választott és ihletett, hogy a zsidó népet tanítsák, és hirdessék a Messiás eljövetelét.
4. Öt érzékszervem van, melyek fölött éberen kell őrködnöm, hogy meg ne sértsem Istent: a tapintás, az ízlelés, a látás, a hallás, a szaglás.
5. Ennyi erkölcsi tanítást merítek a kártyából, most pedig íme, a vallásom:
6. Jézus Krisztus öt évet töltött Egyiptomban. Számomra jelenti még a Szűz öt örömteli titkát.
7. Az öt fájdalmas titkot.
8. Az öt dicsőséges titkot.
9. Maga a szám emlékezetembe idézi az öt építészeti stílust, melyek a toszkán, a dór, az ión, a korinthoszi és az összetett.

A hatos

Ha ezen a kártyán gondolkodom, az jut eszembe, hogy Isten hat nap alatt teremtette a világot; megparancsolta a Földnek, hogy mindenféle élőlényt hozzon létre.

Ugyanaznap megteremtette az embert, utolsó és legtökéletesebb művét; az ő számára teremtett minden mást: iszapból formálta meg a testét, és értelmes lelket lehelt belé, miáltal képessé vált arra, hogy felismerje és szeresse teremtőjét.

A hetes

Isten megpihent a hetedik napon. A hetes Dániel hét évhetét jelképezi nekem; ez a szám az év hetven hetének a száma, vagyis hetvenszer hét év, vagy hétszer hetven év, ami négyszázkilencven évet tesz ki. Ennek a misztikus számnak a jelentését az Angyal fedte fel Dániel előtt; Jézus Krisztus születésének és halálának évét jelölte. Ez a jövendölés arra utal, hogy a Messiásnak meg kell halnia a hetvenedik évhét közepén, vagyis az évhét harmadik és negyedik éve között.

Isten hét ünnepnapot hozott létre a zsidók tiszteletére.

De a mise magyarázatára vonatkozólag a hetes szám utal a kenyér megsokszorozódására, ami annak a szentségnek a jelképe, mely által Jézus Krisztus megsokszorozódik, annyiszor, ahány részre osztják a bort és a kenyeret.

Az embernek meg kell bocsátania felebarátjának, ahogy Jézus Krisztus mondja, hetvenhétszer is; azaz sosem szabad megszűnni megbocsátani.

A hetes jelenti még Jézus Krisztus hét utolsó szavát a kereszten.

A hét főbűnt, melyek a kevélység, az irigység, a fösvénység, a bujaság, a torkosság, a harag, a restség.

És a hét szentséget: a keresztséget, a bérmálást, a bűnbánatot, az oltáriszentséget, az utolsó kenetet, az egyházi rendet és a házasságot.

A hét fő erényt, melyek a hét főbűn ellentétei.

A hét adományt, melyeket a Szentlélek közvetít a bérmálás szentsége által.

A lelki könyörületesség hét cselekedetét.

A testi könyörületesség hét cselekedetét.

A hét kánoni órát.

Az Apokalipszis hét pecsétjét.

Ha összekeverem a szent- és a profán történelmet, eszembe jut, hogy Jeruzsálem templomát hét évig tartott felépíteni; a 2989-ik világévben, Kr.e. 1015-ben, Salamon uralkodásának negyedik évében készült el.

Diana templomát, mely 400 év alatt készült el; hétszer építették újjá; Hérosztratosz, hogy magának nevet szerezzen, felgyújtotta.

Hétféle fémet használunk, ezek pedig az arany, az ezüst, a réz, az ón, az ólom, a vas és a higany.

A gregorián ének és zene hét hangból áll: dó, re, mi, fá, szó, lá, ti.

A hetes még eszembe juttatja a világ hét csodáját, melyek a Káriában emelt mauzóleum, vagy síremlék, melyet Mauszólosz királynak emeltetett hitvese, Artemiszia; a jeruzsálemi templom; Diána temploma; Babilon falai; az egyiptomi piramisok.

A nyolcas

Felidézi nekem, hogy nyolcan voltak az igazak, akik megmenekültek a vízözöntől; Noé, a felesége, három fiuk, Sém, Khám, és Jáfet, és ezek hitvesei.

Hogy Jézus Krisztust a születése utáni nyolcadik napon metélték körül.

A nyolc boldogság, melyeket Jézus Krisztus Máté által ismertet velünk.

A nyolcas még azt juttatja az eszembe, hogy hangomnak ahhoz, hogy dicsőítse Istent, minden nyelven pusztán nyolcféle szóra van szüksége, ezek pedig: a főnév, a névmás, a névelő, az ige, a határozószó, az elöljárószó, a kötőszó és az indulatszó.

A kilences

Láttatja velem az angyalok kilenc kórusát, akik szüntelenül dicsőítik az Urat.

Isten meghagyta Noénak, hogy vigyen be a bárkába két párat a tisztátalan állatokból, és hetet mindazokból, amelyek tiszták, vagyis fel lehet őket őket ajánlani áldozatnak.

A kilencesről eszembe jut a tudomány kilenc ága, a teológia, a filozófia, a jogtudomány, az orvostudomány, a matematika, a dialektika, a retorika, a költészet, a grammatika.

Végül a mai napig felfedezett kilenc bolygó, melyek a Nap körül keringenek: a Merkúr, a Vénusz, a Mars, a Jupiter, a Szaturnusz, a Herschell, a Ceres, vagy Piazzi, a Pallas vagy Olbers, a Föld.

A tízes

Arra emlékeztet, hogy a Föld az egyetemes vízözön után a tizedik hónapban kezdett a víz alól kiemelkedni.

Eszembe juttatja azt is, hogy a Fáraó, aki ellenszegült Isten akaratának, saját népére idézte a tíz egyiptomi csapást.

A tíz, ha öttel szorzom, ötvenet ad ki; Izráel népe ötven nappal az Egyiptomból való kivonulás után meglátta a lángokban álló hegyet, melyet sűrű felhő borított; villámok ragyogása, mennydörgések robaja és kürtszó vezette őket: végül meghallották Isten szavát, aki elmondta a tízparancsolatot.

A tíz szefirót: a Korona, a Bölcsesség, az Intelligencia, a Nagyság, az Erő, a Szépség, a Dicsőség, az Alap, a Királyság.

A tízes felidézi még nekem a tíz szűzről való példabeszédet; mindannyian vőlegényüket várják. Öt hagyja, hogy kialudjon a lámpása; ez annak az előre nem látásnak a jelképe, amely az emberiség felét jellemzi.

A tíz fő nyelv, melyet a világon beszélnek: a görög, a latin, a francia, az olasz, a spanyol, az angol, a német, a szlavón, az arab és a perzsa.

A szolga

Az evangéliumi századost jelenti, aki megmutatta Jézus Krisztusnak és az embereknek, hogy milyen mély tisztelet jár ki a feljebbvalóknak.

Uram, az én szolgám beteg; csak szólj egy szót és meggyógyul.

Elmegyek – válaszolt Jézus – és meggyógyítom őt.

Uram nem vagyok méltó, hogy a házamba jöjj; éppoly tisztelettel viseltetem irántad, mint az alattam szolgálók énirántam; meghajolnak előttem, és az én szavam számukra orákulum.

Jelenti még nekem Kajafás és Pilátus szolgáinak arcátlanságát, akik Jézus Krisztus arcába köptek.

Végül Ahasvérust, ragadványnevén a bolygó zsidót, szolgát és cipészt, aki Naftáli törzsében született, a 3992-ik világévben.

A dáma

Ha egy dámát látok, ő számomra Évát, az emberek anyját jelenti.

Éppen úgy, ahogy azt a másik szent zsidó özvegyet Simeon nemzettségéből, aki megszabadította szülőföldjét és híressé tette nevét Holofernész halála által.

Eszembe idézi a hűtlen és álnok Delilát, akit a  Filiszteusok fogadtak fel, hogy tudja ki Sámson erejének titkát, akit – mikor az elaludt a karjaiban – kiszolgáltatott az ellenségeinek.

Látom még ebben a kártyában Sába királynőjét, aki a világ másik végéről érkezett azzal az ürüggyel, hogy Salamon bölcsességét csodálja; ez pedig engedte magát elcsábítani, mert nem tudott ellenállni a varázslatos asszony vonzerejének.

De éppúgy látom azt a tiszta és alázatos Szüzet, aki Jézus Krisztust hordta a méhében.

És szeretném elfelejteni, hogy Keresztelő Szent Jánost Heródiás unszolására fejezték le.

A király

Nekem Ádámot jelenti, aki Isten után ura a természetnek és az állatoknak, akiknek ő adott nevet.

Hirtelen elaludt; mikor felébredt, saját képét látta meg hitvesében, aki az ő oldalából lett, az ő szívéből formáltatott, az ő véréből nemesedett, méltón arra, hogy társa legyen. A földi Paradicsomban éltek, ahonnan kiűzettek, mert ettek az élet fájának gyümölcséből; Ádám földműveléssel tengette napjait gyermekeivel együtt, akik közül csak hármat ismerünk név szerint; Káint, Ábelt, és Séth-et; és ugyanennyi leánya.

Aztán megfizette az árát eredendő bűnéért, és részesülhetett a halálban; 930 éves korában halt meg.(Hitvese 10 évvel ezután követte.)

A királyok jelképezik nekem a mágusok, vagy a három királyok imádását, akiket néhány krónika Gáspárnak, Boldizsárnak és Menyhértnek nevez; Jézus Krisztusnak aranyat, mirhát és tömjént ajánlottak.

A gonosz bánásmódot, melyet Jézus Krisztusnak el kellett szenvednie, miután bíborpalástba öltöztették, nádszálat adtak a kezébe, töviskoronát tettek a fejére, és gúnyból így szólították: Názáreti Jézus, a zsidók királya.

Ez a királyi töviskorona eszembe juttatja Young egy verssorát: a palotából a kunyhó felé sóhajok szállnak; tisztelet, szeretet és hódolat kél bennem fejedelmem iránt, aki trónusán, a baldachin alatt éppúgy hordja a terheit, mint én a magaméit.

Ha arra gondolok, hogy hány kártya van a játékban, akkor ötvenkettőt találok, melyek közül tizenkettőn csak figurák szerepelnek; ezek nekem Élim tizenkét kútját jelentik.

A tizenkét drágakövet a főpap melldíszén.

A tizenkét áldozati kenyér asztalát.

A tizenkét kis prófétát, akiket Isten választott és ihletett, hogy tanítsák a zsidó népet, és megjósolják a jövendőt.

Az év tizenkét hónapját, melyeket a tizenkét zodiákus jegy jelképez.

Mikor a színek elnevezésénél időzöm:

A káróról eszembe jut az a hely, ahol Jézus Krisztus keresztjét felállították.

A pikkről a lándzsa, mely megnyitotta az oldalát.

Ha a kőrre nézek, Jézus Krisztus szívét látom benne, mely a kereszten két kifeszített karja között feltárult.

A treff három részből álló levele a három asszony egységét, buzgalmát és szeretetét juttatja eszembe, akik reggel elmentek Jézus Krisztus sírjához, hogy drága kenetekkel megkenjék őt.

Az ötvenkét kártya, melyekből a játék áll, azt jelenti nekem, hogy az évben ötvenkét hét van.

Hogy az évben ötvenkét vasárnap van.

Ha kiszámolom, hogy összesen hány jel van a kártyákon, háromszázhatvanötöt kapok, annyit, ahány nap van az évben.

Végül, folytatta Richárd, egyáltalán nem kedvelem a kártyajátékokat; az én kártyáim a vallás mementói. Ítélkezzen felettem, ezredesem, ön igazságos; én pedig várom a letartóztatásomat.

Az ezredes így szólt: azt hiszem, a legjobb indokok sem menthetnek ki egy botrányos cselekedetet. Richard, engedetlen voltál; holnap talán egy szeleburdi fiatal eltanulja a magyarázataid, és így nevetség tárgyává teszi a vallást. Richard, három hónap börtön vár rád; most egyszerű lövész vagy, de ha kiszabadultál a börtönből, egy fokozattal előléptetlek... Gyűjtsd össze a feljegyzéseidet, később hasznosak lehetnek, ha közzé akarják majd tenni gondolataidat, és azt, hogy milyen büntetést és milyen jutalmat kaptál értük.

Richard-t valóban három hónap börtönre ítélték; átvészelte a büntetést, utána pedig hadnaggyá léptették elő.

Forrás: Mlle Lenormand: Souvenirs prophetiques d'un sibylle, Párizs, 1815

süti beállítások módosítása